Unga dränks i alkoholreklam

  •   2016-12-01

Är man mellan 15 och 24 år blir man utsatt för alkoholreklam 37 gånger om dagen. Kändisar som dricker och festar. Flaskor och glas med alkohol snyggt fotograferat. Påkostad reklam på TV och i tidningar. Aldrig någon redlös som gör konstiga saker.

Alkoholföretag sponsrar event med kändisar som sedan gör sitt jobb som tack. De skickar ut de förväntade budskapen med alkoholen i snyggt och festligt fokus. Framförallt är det tjejer som sänder ut positiva alkoholbudskap i sociala medier. Det är klart att de som tjänar pengar på alkohol vet att en 16-åring som utsätts för dessa budskap, över 13 000 gånger om året, ofta sitter i fällan som konsument.


Kommentar: Det behövs många tjejer och killar, kvinnor och män som rakryggat står emot trycket och tackar nej till alkohol. Vill du bli en av dom? Fatta ditt beslut och bli SPIK-ledare. Du kan läsa mera om hur det går till här…..

(Siffror och fakta kommer från en rapport som beställts av IQ och sammanställts av Gunilla Jarlbro, lunds universitet)