Nyheten att den olympiska rörelsen krokar arm med alkoholindustrin presenterades i London. Det är alkoholjätten AB InBev, som äger märken som Corona, Budweiser och Stella Artois, som kommer att sponsra de olympiska spelen.
Thomas Bach, ordförande i Internationella olympiska kommittén, IOK, dolde inte sin förtjusning. Han beskrev uppgörelsen som ”en perfekt matchning” och talade om ”glädje för sport och livet” under presentationen, skriver CNN.
Men det påståendet håller inte Johanna Berger på LP-verksamheten med om. Hon tycker tvärtom att det är en dålig idé att den olympiska rörelsen lierar sig med alkoholindustrin.
– Vi vet vilka skadeverkningar alkoholen orsakar i samhället och vilket lidande det orsakar för enskilda människor. Att i det läget skriva ett sådant avtal är obegripligt, säger hon till Dagen.
Hon tycker att avtalet rimmar illa med det stora arbete som görs för att minska alkoholens inflytande. Ett stort internationellt evenemang som OS påverkar människor, även om det är svårt att mäta.
Läs hela artikeln via tidningen DAGEN från 12 februari!
PS. Vissa artiklar kan endast läsas av prenumeranter därför lägger vi ut en del av artikeln här.

Öljätte sponsrar OS – ”Många som har problem får det tuffare” – Dagen